Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

Raamroeden - raamverdelingen 13 jaren 8 maanden geleden #3848

  • MJ
  • MJ's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

ik sta op het punt te beginnen aan een kozijn-family. Een aantal vragen die hierbij meteen opkomen zijn:
- Is het mogelijk eenvoudig verschillende type raamroedes toe te voegen? Of beter om hier een aparte family van te maken?
- Is het mogelijk om boven/zijlichten zo te maken dat ze aan- en uitgezet kunnen worden?

En een hele belangrijke:
-Wat is de beste manier om een kozijnblad te maken?

Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:Raamroeden - raamverdelingen 13 jaren 7 maanden geleden #3885

  • MJ
  • MJ's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 0
Ben er inmiddels mee bezig. Met wat rekenformules goed in een kozijn te stoppen. Toch ben ik nog steeds benieuwd hoe jullie het allemaal doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:Raamroeden - raamverdelingen 13 jaren 7 maanden geleden #3891

  • tinoderiet
  • tinoderiet's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Berichten: 757
  • Karma: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
10 basis"regels" voor kozijnen:

1. pas per raamverdeling 1 family toe. het aantal roedes is nog wel aan te passen (als je er vrede mee hebt dat het glasvlak doorloopt) maar extra stijlen en tussenkalven in 1 family is bijna niet te doen.
2. draaiende en vaste variant in 1 kozijnfamily. beiden tekenen en vervolgens via een visibility parameter aan en uitzetten. Een andere heel goede, maar lastig te maken, methode is werken met nested families voor de vulling. dan hoef je al die dingen maar 1x te tekenen en kun je ze vervolgens aan de family hangen. Scheelt bij het maken van een complete bieb ontzettend veel tijd.
3. lateien, vensterbanken, luiken en waterslagen zijn (m.i.) GEEN onderdeel van de kozijnfamily. Waarom niet? Dan wordt de family veel te zwaar en groot. Het is al lastig genoeg om een family te maken waarbij de afmetingen goed werken, je vast en draaiend kunt wisselen, etc. Hiernaast krijg je dan een probleem met het maken van correcte Schedules. Kortom: alleen meenemen wat binnen het kozijnkader valt.
4. Werk alleen (of in ieder geval zoveel mogelijk) met Shared Parameters. Je wilt heel veel ook kunnen Schedulen dus dan moet je SP´s hebben.
5. Werk niet met de "wall opening" die standaard in de templates zitten. Openings werken niet samen met Voids.
6. Zorg dat al je maatvoering van stijlen, kalven, etc aan de reference planes hangt. ofwel: zorg eerst dat je de hoofdmaatvoering parametrisch hebt geregeld via refplanes voor je ook maar 1 sweep of extrusion maakt. Dan weet je zeker dat straks als het kozijn af is ook alles werkt.
7. een kozijnstijl/kalf is ALTIJD een SWEEP. dus geen extrusion. dit ivm locken aan refplanes en ongewenste vervormingen van de profielen.
8. Keep it simple. Het is beter om je kozijn als vierkant blokje te maken (hoogstens met de sponning eruit) en de rest met Detail Components en visibility parameters op te lossen. Het kozijn wordt anders heel zwaar, en geeft ook alle details als je dit niet wilt. een sterk gedetailleerd 3d-kozijn is in schaal 1:100 niet meer dan een zwarte veeg. Als je persé de details ook erin wilt hebben voeg dan Detail Components toe die je pas vanaf een bepaalde schaal ziet.
Een andere optie is werken met verschillende profielen en die koppelen aan de Course/Medium/Fine visibility. Ben ik zelf geen fan van omdat je dan je gehele 3D-kozijn 3x moet tekenen.
9. Alles wat je wilt schedulen moet je in 3D tekenen. Wil je de meters loodslabbe in een schedule hebben, modelleer die dan. De andere kant op: wil je die niet hebben, zie dan punt 8.
10. Testen, testen, testen en nog eens testen. Bij iedere stap die je maakt in je kozijn, testen in de family editor en testen in een projectomgeving.

o ja, nog een bonus: werk met material parameters. dat maakt het een stuk makkelijker om later de materialen te wijzigen.


mbt je vraag inzake het kozijnblad: zou ik (hoewel niet direct perfect) de Legend gebruiken.
Wat ik ook nog wel eens wil doen is het volgende:

maak aan het eind van je project een extra Phase aan. Sloop in deze Phase alles, teken een nieuwe Wall en zet hier alle kozijnen in.
maak 2 schedules voor de kozijnen, 1 in Phase nieuw en 1 in Phase kozijnen. Zet in de Properties bij Sorting "Itemize every instance" uit. als je in beide schedules evenveel regels hebt weet je dat je alle kozijntypes uit het project hebt gehad.
voordeel van deze methode: meer mogelijkheden mbt de mogelijke kijkrichtingen, je kunt taggen, etc.

Veel succes!

Met vriendelijke groet,


Martijn de Riet
MdR Advies
www.mdr-advies.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Met vriendelijke groet,


Martijn de Riet
MdR Advies
www.mdr-advies.nl
Laast bewerkt: door tinoderiet.

Re:Raamroeden - raamverdelingen 13 jaren 7 maanden geleden #3892

  • MJ
  • MJ's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Martijn,
bedankt voor de heldere basisregels. Een aantal vragen hierover nog:

5. Werk niet met de "wall opening" die standaard in de templates zitten. Openings werken niet samen met Voids.
---> Waarom moeten openings dan samenwerken met voids? Kom je dit weleens tegen in projecten?

8. Keep it simple. Het is beter om je kozijn als vierkant blokje te maken (hoogstens met de sponning eruit) en de rest met Detail Components en visibility parameters op te lossen. Het kozijn wordt anders heel zwaar, en geeft ook alle details als je dit niet wilt. een sterk gedetailleerd 3d-kozijn is in schaal 1:100 niet meer dan een zwarte veeg. Als je persé de details ook erin wilt hebben voeg dan Detail Components toe die je pas vanaf een bepaalde schaal ziet.
---> De detailcomponents ga ik uitzoeken. Je hangt dan eigelijk een 2d afbeelding aan een simpele 3d stijl bv?


Wij hebben er trouwens voor gekozen om het casco als een wall te tekenen, en vervolgens de buitenschil als een aparte wall. (om diverse redenen, zoals het laten zien van alleen een casco, het uittrekken van materialen etc.)
Is het dan toch nog mogelijk om 1 raam die het casco als host heeft, ook het buitenblad te laten knippen? Nu is het plan om een aparte buitensparing aan te brengen, die dan ook bv een raamdorpel en een rollaag meeneemt...

Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Moderators: LaurensRemyAdKeulemansbjwprinsen
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden

Deel deze pagina