10 basis"regels" voor kozijnen:
1. pas per raamverdeling 1 family toe. het aantal roedes is nog wel aan te passen (als je er vrede mee hebt dat het glasvlak doorloopt) maar extra stijlen en tussenkalven in 1 family is bijna niet te doen.
2. draaiende en vaste variant in 1 kozijnfamily. beiden tekenen en vervolgens via een visibility parameter aan en uitzetten. Een andere heel goede, maar lastig te maken, methode is werken met nested families voor de vulling. dan hoef je al die dingen maar 1x te tekenen en kun je ze vervolgens aan de family hangen. Scheelt bij het maken van een complete bieb ontzettend veel tijd.
3. lateien, vensterbanken, luiken en waterslagen zijn (m.i.) GEEN onderdeel van de kozijnfamily. Waarom niet? Dan wordt de family veel te zwaar en groot. Het is al lastig genoeg om een family te maken waarbij de afmetingen goed werken, je vast en draaiend kunt wisselen, etc. Hiernaast krijg je dan een probleem met het maken van correcte Schedules. Kortom: alleen meenemen wat binnen het kozijnkader valt.
4. Werk alleen (of in ieder geval zoveel mogelijk) met Shared Parameters. Je wilt heel veel ook kunnen Schedulen dus dan moet je SP´s hebben.
5. Werk niet met de "wall opening" die standaard in de templates zitten. Openings werken niet samen met Voids.
6. Zorg dat al je maatvoering van stijlen, kalven, etc aan de reference planes hangt. ofwel: zorg eerst dat je de hoofdmaatvoering parametrisch hebt geregeld via refplanes voor je ook maar 1 sweep of extrusion maakt. Dan weet je zeker dat straks als het kozijn af is ook alles werkt.
7. een kozijnstijl/kalf is ALTIJD een SWEEP. dus geen extrusion. dit ivm locken aan refplanes en ongewenste vervormingen van de profielen.
8. Keep it simple. Het is beter om je kozijn als vierkant blokje te maken (hoogstens met de sponning eruit) en de rest met Detail Components en visibility parameters op te lossen. Het kozijn wordt anders heel zwaar, en geeft ook alle details als je dit niet wilt. een sterk gedetailleerd 3d-kozijn is in schaal 1:100 niet meer dan een zwarte veeg. Als je persé de details ook erin wilt hebben voeg dan Detail Components toe die je pas vanaf een bepaalde schaal ziet.
Een andere optie is werken met verschillende profielen en die koppelen aan de Course/Medium/Fine visibility. Ben ik zelf geen fan van omdat je dan je gehele 3D-kozijn 3x moet tekenen.
9. Alles wat je wilt schedulen moet je in 3D tekenen. Wil je de meters loodslabbe in een schedule hebben, modelleer die dan. De andere kant op: wil je die niet hebben, zie dan punt 8.
10. Testen, testen, testen en nog eens testen. Bij iedere stap die je maakt in je kozijn, testen in de family editor en testen in een projectomgeving.
o ja, nog een bonus: werk met material parameters. dat maakt het een stuk makkelijker om later de materialen te wijzigen.
mbt je vraag inzake het kozijnblad: zou ik (hoewel niet direct perfect) de Legend gebruiken.
Wat ik ook nog wel eens wil doen is het volgende:
maak aan het eind van je project een extra Phase aan. Sloop in deze Phase alles, teken een nieuwe Wall en zet hier alle kozijnen in.
maak 2 schedules voor de kozijnen, 1 in Phase nieuw en 1 in Phase kozijnen. Zet in de Properties bij Sorting "Itemize every instance" uit. als je in beide schedules evenveel regels hebt weet je dat je alle kozijntypes uit het project hebt gehad.
voordeel van deze methode: meer mogelijkheden mbt de mogelijke kijkrichtingen, je kunt taggen, etc.
Veel succes!